Pasek rozrządu w silniku spalinowym odgrywa bardzo ważną rolę. To właśnie on zapewnia dopływ mieszanki powietrzno-paliwowej bezpośrednio do jednostki napędowej. Kolejnym zadaniem rozrządu jest sterowanie pracą urządzeń, które odpowiadają za skuteczne odprowadzanie spalin. Pamiętać należy o tym, że pasek rozrządu narażony jest na oddziaływanie bardzo dużych sił, dlatego też jest to element, który ulega zużyciu. W tym artykule przedstawimy jak skonstruowany jest pasek rozrządu i do czego w rzeczywistości służy.
O czym należy pamiętać?
Paski rozrządu w odróżnieniu od metalowych łańcuchów wykonane są z kauczuku. Jest to bardzo wytrzymały i elastyczny materiał. Kluczowym zadaniem paska rozrządu jest przekazywanie energii z wału korbowego bezpośrednio na napęd rozrządu. Nawet najlepszy jakościowo pasek rozrządu z biegiem czasu wymagać będzie wymiany.
Pasek rozrządu – co ile wymiana?
Przy wymianie rozrządu większość kierowców decyduje się na instalację nowego paska. W wielu sytuacjach niezbędna jest także wymiana pompy wody i napinacza. Doświadczony mechanik może zalecić także wymianę rolki napinającej i prowadzącej. Bardzo trudno jest niestety wskazać, po jakim czasie należy wymienić zużyty pasek rozrządu. Żywotność paska zależy nie tylko od pojazdu, klasy paska, ale również od poprawności jego montażu. Większość producentów pasków rozrządu zaleca ich wymianę po przejechaniu ok. 200 000 km. Z praktycznego punktu widzenia pasek rozrządu najlepiej wymienić wtedy, gdy będzie on zużyty. Główny problem polega na tym, że bardzo trudno jest ocenić stan fizyczny. Jeżeli istnieje taka możliwość, to warto systematycznie dokonywać kontroli w profesjonalnym serwisie samochodowym.
Jaki jest koszt wymiany paska rozrządu?
Cena za wymianę zależy od wielu elementów. Pamiętać należy zawsze o tym, że koszty wymiany są znacznie niższe w porównaniu do ewentualnego remontu silnika. W większości warsztatach samochodowych za wymianę paska rozrządu zapłacimy od 700 do nawet 1700 zł. Całkowity koszt wymiany zależy głównie od modelu danego pojazdu. Jeżeli chodzi o czas naprawy, to doświadczeni mechanicy poradzą sobie w 2-3 godziny. Osoby, które czują się na siłach mogą oczywiście samodzielnie dokonać wymiany paska rozrządu. W takiej sytuacji jedynym kosztem jest zakup nowego paska. Za nowy zestaw z pompą wody zapłacimy od 150 do 500 zł.
Czy samodzielna wymiana paska rozrządu to dobry pomysł?
Jak wspomniano powyżej w wielu sytuacjach można samodzielnie dokonać wymiany paska rozrządu. Bardzo wiele zależy tak naprawdę od modelu naszego auta, a dokładniej mówiąc od miejsca w komorze. Aby dokonać samodzielnej wymiany niezbędny jest klucz nasadowy i płaski oraz blokada rozrządu. Jeżeli silnik ustawiony jest wzdłuż, to wówczas zazwyczaj nie trzeba wyjmować żadnych dodatkowych elementów. Jedynym zadaniem jest zdjęcie wiatraka chłodnicy. W jednostkach poprzecznych niezbędne jest jednak zdjęcie koła i rozbiórka nadkola. W najgorszej sytuacji są kierowcy, którzy mają auto z napędem rozrządu zlokalizowanym bezpośrednio od strony skrzyni biegów. W takiej sytuacji niestety niezbędne jest zdemontowanie silnika. Po zamontowaniu nowego paska należy przeprowadzić prosty test weryfikacyjny, który polega na dwukrotnym przekręceniu wału korbowego. W ten sposób dojdzie do jednego obrotu wałka rozrządu, dzięki czemu za pomocą blokad szybko sprawdzimy synchronizację obrotów.
Jakie są główne objawy zużycia układu rozrządu?
Zużyty pasek rozrządu w przeciwieństwie do łańcucha niestety nie daje żadnych wyraźnych objawów. Jeżeli zauważymy charakterystyczne dźwięki wydobywające się spod pokrywy rozrządu, to wówczas mamy wyraźny sygnał, że uszkodzeniu mógł ulec pasek rozrządu, rolki albo napinacz. Wymiana paska rozrządu wskazana jest zwłaszcza wtedy, gdy zauważymy przetarcia na powierzchni. Identycznie wygląda sytuacja wtedy, gdy pasek będzie zbyt luźny. Zerwany pasek rozrządu wymaga także wymiany rolek, napinacza i pompy wody. Gdy dojdzie do zerwania paska rozrządu w żadnym wypadku nie można odpalać silnika. Jeżeli to zrobimy, to niestety możemy doprowadzić do jeszcze poważniejszych szkód.