Elementy filtrujące jak powszechnie wiadomo znajdują się w różnych zakamarkach samochodu. Wymiana filtra paliwa wbrew pozorom nie jest prostym zadaniem. Problemy pojawiają się, gdy dostęp do filtrów jest utrudniony. Najwięcej problemów z wymianą filtrów mają przede wszystkim kierowcy, którzy posiadają starsze modele samochodów. Niniejszy artykuł to doskonały wybór dla tych osób, które chcą dowiedzieć się co ile wymieniać filtr paliwa, gdzie się on znajduje i jak dokonać sprawnej wymiany.
Gdzie znajduje się filtr paliwa?
Kierowcy, którzy chcą wymienić filtr paliwa w pierwszej kolejności powinni dowiedzieć się, gdzie się on znajduje. W zależności od wybranego modelu samochodu filtr paliwa może znajdować się bezpośrednio w komorze silnika, w baku paliwa, czy też przy przewodach paliwowych. W niektórych sytuacjach filtr znajduje się również pod samym autem.
Wymiana filtra paliwa – benzyna
Wymiana filtra paliwa w przypadku samochodów benzynowych zależy przede wszystkim od tego, gdzie się on znajduje. W starszych samochodach filtr paliwa umieszczony jest zazwyczaj w okolicach kielicha kolumny McPhersona. W tym konkretnym przypadku należy najpierw odkręcić górną pokrywę, dzięki czemu bez problemu będzie można wyjąć zużyty filtr. Po tej czynności można wypełnić zbiorniczek paliwem, a następnie ponownie zamontować pokrywę. Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy filtr znajduje się wzdłuż przewodów pod autem. W takiej sytuacji należy najpierw je zacisnąć. W ten sposób po wyjęciu filtra powstrzymany zostanie przepływ paliwa. Pozostałe kroki są bardzo podobne.
Kiedy skorzystać z fachowej pomocy?
W wielu sytuacjach samodzielna wymiana filtra nie jest najlepszym rozwiązaniem. Jeżeli niezbędny jest demontaż filtra ze zbiornika to wówczas warto skorzystać z pomocy doświadczonego mechanika. Samodzielny demontaż jest bardzo niebezpieczny. Wynika to oczywiście z tego, że mamy bezpośredni kontakt z benzyną. Pamiętać należy również o tym, że demontaż wymaga użycia specjalnych narzędzi.
Dlaczego warto wymienić filtr paliwa?
Nowoczesne jednostki napędowe są bardzo czułe na jakość paliwa, dlatego też warto systematycznie zmieniać filtr paliwa. Idealnie czystego paliwa wymagają przede wszystkim nowoczesne pompowtryskiwacze oraz układy common rail. Wynika to oczywiście z tego, że są to elementy, które mają niewielkie otwory. Mało kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że nawet niewielkie zanieczyszczenia mogą doprowadzić do uszkodzenia czułych urządzeń.
Co ile wymieniać filtr paliwa diesel?
W nowoczesnych jednostkach wysokoprężnych, które wymagają ekstremalnie czystego paliwa należy wymieniać filtr paliwa w każdym (lub co drugim) interwale olejowym. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że filtr paliwa należy wymieniać po przejechaniu około 20-30 tys. kilometrów. Przy starszych jednostkach nowe filtry można zamontować co trzecią wymianę oleju. Na częstotliwość wymiany duży wpływ ma oczywiście jakość filtrów. Mowa tutaj przede wszystkim o zastosowaniu głównego materiału filtracyjnego. Do wyboru są filtry wykonane z włókna poliestrowego i celulozowego, które zawierają niewielkie dodatki sztuczne. Pamiętać należy także o tym, że na częstotliwość wymiany filtrów duży wpływ ma również rodzaj paliwa. W dieslach jak powszechnie wiadomo żywotność filtrów paliwa jest znacznie krótsza niż w autach benzynowych. Najlepiej tankować wysokiej jakości paliwo, które w swoim składzie nie zawiera zanieczyszczeń.
Zapchany filtr paliwa – objawy
Zapchany filtr paliwa objawia się tym, że zauważalny jest spadek mocy silnika. Jeżeli zauważymy charakterystyczne szarpanie silnika w czasie przyspieszania to dostajemy wyraźny sygnał, że warto zainteresować się właśnie filtrami. Jeżeli filtr jest mocno zapchany to może dojść do gaśnięcia silnika w czasie jazdy.
Częstymi objawami są również:
- wyższe zużycie paliwa,
- problemy z rozruchem samego silnika,
- dymienie z rury wydechowej,
- pojawienie się nieprzyjemnego zapachu oleju.
Jak wymienić filtr paliwa w dieslu?
Jeżeli chcemy wymienić filtry w starych dieslach to niezbędne jest odpowietrzenie układu. Najlepiej tego dokonać za pomocą charakterystycznej gruszki, która umieszczona jest na przewodach doprowadzających. Gruszka może znajdować się również przy samym filtrze. Jeżeli chodzi o nowe silniki wysokoprężne to silnik bez problemu można uruchomić, jak w zwykłych konstrukcjach benzynowych. Odpowietrzania nie wymagają układy paliwowe w systemach common rail. Identycznie wygląda sytuacja jeżeli chodzi o pompowtryskiwacze.