Wymiana tarcz hamulcowych
Wymiana tarcz hamulcowych w Krakowie
Wraz z naciśnięciem pedału hamulca umieszczone obok kół szczęki zaciskają się na tarczach i generują tarcie, które powoduje redukcję prędkości. Chociaż do budowy hamulców wykorzystywane są materiały wysokiej klasy, tarcze hamulcowe są wyjątkowo narażone na zużycie. Wiąże się to z faktem, że elementy te muszą znosić temperatury rzędu 500 stopni Celsjusza oraz nacisk klocków hamulcowych przy każdym naciśnięciu pedału. Kiedy wymienić tarcze hamulcowe i w jaki sposób poznać, że trzeba niezwłocznie udać się do serwisu?
Funkcje i rodzaje tarcz hamulcowych
Budowa tarczy jest niezwykle prosta. To wykonany z wytrzymałych stopów pierścień, który obraca się wraz z kołem. Gdy szczęki hamulcowe zaciskają się na tarczy, wytwarzana w ten sposób siła tarcia zwalnia prędkość obrotów koła tak długo, jak kierowca naciska na pedał. Pomimo nieskomplikowanej konstrukcji, tarcze hamulcowe różnią się znacząco pod względem parametrów. Wpływa to na żywotność i osiągi poszczególnych modeli. Pod względem budowy można wyróżnić tarcze monolityczne lub nacinane, nawiercane, wentylowane lub perforowane. Tarcze monolityczne to pierścienie wykonane z jednolitego kawałka tworzywa. Jest to najtańszy rodzaj części, który jednocześnie najgorzej radzi sobie z odprowadzaniem wysokiej temperatury. Pozostałe modele to droższy wybór, jednakże oferują znacznie sprawniejszą wentylację ze względu na dodatkowe otwory. Wiąże się to z lepszymi parametrami hamowania w przypadku bardziej wymagającej jazdy.
Równie ważnym czynnikiem jest materiał, z którego wykonano tarcze. Egzemplarze ceramiczne – składające się ze spiekanych węglików krzemu i włókna węglowego – są praktycznie niepodatne na przegrzewanie. Jednakże ich cena jest niezwykle wysoka w porównaniu do popularnie stosowanych modeli żeliwnych. Rodzaj wykorzystanego stopu wpływa na żywotność elementu, a co za tym idzie na częstotliwość wymian. Dużą rolę pod tym względem odgrywa również styl jazdy, dlatego nawet w przypadku dwóch takich samych samochodów zużycie tarcz może się diametralnie różnić.
Kiedy wymienić tarcze hamulcowe?
Ze względu na jakość wykonania tarcz oraz intensywność użytkowania samochodu trudno jest podać liczbę kilometrów, która sprawdzi się w przypadku każdego kierowcy. Można w przybliżeniu powiedzieć, że wymiana tarcz od 60 000 do 80 000 kilometrów to bezpieczne uśrednienie. Jest to zarazem dystans, po przejechaniu którego warto oddać samochód do serwisu na przegląd.
Nieco dokładniejszym sposobem jest liczenie wymian klocków hamulcowych: co 2-3 zmiany należy zadbać również o tarcze. Takie rozwiązanie pozwala wybrać termin wymiany w oparciu o prędkość zużycia części. W przypadku np. intensywnie eksploatowanych samochodów sportowych może okazać się to lepszym wyborem, niż liczenie kilometrów. Kolejną metodą jest zmierzenie grubości pierścienia, co pomaga dokładnie określić, kiedy wymiana tarcz hamulcowych staje się koniecznością. Normy bezpieczeństwa pozwalają na utratę 1 milimetra materiału na każdej stronie pierścienia. Oznacza to, że w przypadku tarczy o grubości 19 milimetrów trzeba zdecydować się na wymianę, gdy wartość ta spadnie do 17 milimetrów.
Warto też zwrócić uwagę na niepokojące zachowanie samochodu w czasie redukcji prędkości, gdyż może być ono związane ze zużyciem lub niewłaściwym zamontowaniem tarczy. Wydłużona droga hamowania oraz drganie pedału – tzw. bicie tarcz – to zjawiska, których nie powinniśmy ignorować. W przypadku awarii tłoczków szczęki hamulcowe mogą się nie rozwierać, przez co dojdzie do nadmiernego nagrzewania się tarcz. Wpływa to na dynamikę jazdy i powstawanie zarysowań na pierścieniu lub deformacji metalu w wyniku wysokiej temperatury. W sytuacji, gdy mocno nagrzane hamulce zostaną gwałtownie schłodzone – np. podczas przejazdu przez kałużę – może dojść do wygięcia lub pęknięcia tarczy.
Wymiana tarcz hamulcowych Kraków
Gdy w grę wchodzi wymiana tarcz hamulcowych cena nie stanowi dużej przeszkody. Niezależnie od tego, z jakiego materiału został wykonany pierścień, w warsztacie GEMMA wymiana tarczy kosztuje 150 złotych. Dzięki wykorzystaniu profesjonalnych maszyn cały proces przebiega niezwykle sprawnie, a samochód może szybko wrócić na drogę.