Wymiana szczęk hamulcowych
Wymiana szczęk hamulcowych w Krakowie
Układ hamulcowy jest często nazywany najważniejszym elementem samochodu. Dzięki niemu kierująca osoba jest w stanie kontrolować prędkość pojazdu, zwolnić przed skrzyżowaniem lub gwałtownie zmniejszyć prędkość w sytuacji awaryjnej. Bezpieczeństwo na drodze jest ściśle powiązane z możliwością zatrzymania samochodu, dlatego wymiana szczęk hamulcowych to jedna z najważniejszych czynności serwisowych. Co należy wiedzieć na temat tej części układu hamulcowego w samochodzie?
Rodzaje i funkcje układu hamowania
W dzisiejszych samochodach możemy spotkać dwa rodzaje hamulców – tarczowe lub bębnowe. To drugie rozwiązanie jest coraz rzadziej spotykane ze względu na gorsze parametry eksploatacyjne, większą wagę oraz wolniejsze odprowadzanie ciepła w porównaniu do modeli tarczowych. Jednocześnie modele bębnowe wymagają znacznie mniejszej siły nacisku, aby rozpocząć hamowanie. Przez to dobrze sprawdzają się na tylnych osiach pojazdów, w przypadku ciężarówek, przyczep oraz sprzętu rolniczego. Gdy mowa o samochodach osobowych zazwyczaj mamy do czynienia z hamulcami tarczowymi, które charakteryzują się niższą zawodnością i lepiej znoszą długotrwałe użytkowanie. Są łatwiejsze w serwisowaniu.
Niezależnie od budowy, obydwa rodzaje hamulców działają w podobny sposób. Poprzez zaciśnięcie – lub rozepchnięcie – szczęk wytwarzane jest tarcie, które przeciwdziała sile rozpędu i doprowadza do zredukowania prędkości samochodu. Ze względu na niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo, układ hamulcowy stanowi jeden z niezbędnych warunków dopuszczenia pojazdu do ruchu. Z tego powodu regularna wymiana szczęk hamulcowych powinna być priorytetem dla wszystkich kierowców.
Oferujemy także:
Zużyte szczęki hamulcowe – objawy
Szczęki należą do jednych z najbardziej obciążonych elementów w samochodzie. Każde zmniejszenie prędkości prowadzi do powolnego ścierania się okładzin na klockach hamulcowych, które mają styczność z tarczą. Jednym z najpopularniejszych objawów zużytych hamulców jest hałas, który pojawia się podczas redukcji prędkości. Dźwięk pojawia się, gdy okładziny zostają wytarte na tyle, iż umieszczone w nich niewielkie blaszki zostają odkryte i zaczynają wydawać przenikliwy dźwięk, który ma zwrócić uwagę kierowcy. Warto nadmienić, że takie szczęki nieraz szybciej zatrzymują auto, ale nie oznacza to, że hałas można ignorować. Takie zachowanie może doprowadzić do całkowitego wytarcia okładzin, utraty kontroli nad hamowaniem lub poważnego uszkodzenia tarczy, bębna lub szczęk.
Do najczęściej spotykanych uszkodzeń szczęk hamulcowych zaliczamy nierównomierne ścieranie okładziny. Następuje ono w wyniku kontaktu ze zużytymi lub skorodowanymi tarczami. Podobne zjawisko może pojawić się w przypadku przegrzania hamulców, gdy w wyniku wysokiej temperatury następuje zablokowanie szczęk. Kolejną przyczyną dla nierównego wytarcia klocków może być nieprawidłowe działanie tłoczka, który ma za zadanie cofnąć szczęki do pozycji wyjściowej po zwolnieniu pedału. Nierównomierne wytarcie okładziny w szczękach prowadzi do ściągania na jedną stronę podczas hamowania oraz wolniejszego wytracania prędkości. Z tego powodu wymiany w obrębie hamulców powinny być przeprowadzane parami. Dzięki temu szczęki na obydwu kołach będą wywierać taki sam nacisk.
Montaż szczęk hamulcowych – samodzielnie czy w serwisie?
Ze względu na budowę systemu hamulcowego, dokładne oględziny układu można przeprowadzić dopiero po zdemontowaniu koła oraz przyległych elementów. W przypadku hamulca bębnowego niezbędne jest również otwarcie obudowy. Dlatego tego typu działania powinny podejmować osoby dysponujące odpowiednią wiedzą oraz narzędziami. Możliwe jest samodzielne rozłożenie hamulca i oczyszczenie szczęk, ale jeżeli nie mamy doświadczenia w serwisowaniu samochodu, najlepiej oddać pojazd do warsztatu. To rozwiązanie nie tylko oszczędza czas, ale pozwala również lepiej ocenić stan hamulców. W wielu przypadkach nie jest konieczna wymiana całych szczęk, ale znajdujących się na nich klocków. Odpowiednia regulacja po skończonej pracy to kolejny ważny etap serwisowania hamulców, którego nie powinny się podejmować osoby bez znajomości tematu.
Wymiana szczęk hamulcowych cena oraz częstotliwość wymiany
Ze względu na duże zużycie szczęk, zaleca się sprawdzanie hamulców co 30 tysięcy kilometrów, a ich wymianę uzależnić od stopnia eksploatacji. Jest to jeszcze jeden powód, dla którego lepiej wybrać się do profesjonalnego serwisu, gdzie fachowcy ocenią stan naszej instalacji. Pełna wymiana szczęk hamulcowych w warsztacie GEMMA to wydatek 170 złotych, co nie stanowi dużego obciążenia dla portfela.
Wymiana szczęk hamulcowych Kraków
Serwis GEMMA od lat zajmuje się kompleksową obsługą samochodów, dzięki czemu możemy zaoferować naszym klientom usługi doświadczonego personelu. Obecność fachowców nie tylko skraca czas potrzebny na dokonanie wymiany, ale gwarantuje również wysoką jakość świadczonych usług. W przypadku hamulców warto postawić na sprawdzone rozwiązania, dzięki którym bezpiecznie przejedziemy kolejne dziesiątki tysięcy kilometrów.