Wymiana końcówki drążka kierowniczego
Wymiana końcówki drążka kierowniczego w Krakowie
Układ kierowniczy składa się z precyzyjnych elementów, których zadaniem jest zapewnienie kierowcy pełnej kontroli nad samochodem, a także bezpieczeństwa podczas jazdy. Ze względu na duże obciążenia podczas jazdy należy zwrócić szczególną uwagę na stan układu kierowniczego. Końcówka drążka kierowniczego to niewielki, acz istotny element, bez którego komfortowa jazda nie byłaby możliwa. Jak rozpoznać, że nadszedł czas wymiany tej części?
Czym jest końcówka drążka kierowniczego i jaką spełnia funkcję?
Zgodnie z nazwą, wspomniany element znajduje się na końcówce drążka kierowniczego, którego zadaniem jest przekazywanie ruchów kierownicy na koła. W tym celu wykorzystywane są przeguby kuliste, łączące drążek ze zwrotnicą. Ta ostatnia część odpowiada za prowadzenie koła samochodu przez pozycję kierownicy oraz układ zawieszenia. Element pomiędzy zwrotnicą oraz drążkiem nazywany jest właśnie końcówką drążka kierowniczego. Chociaż określenie to może nasuwać myśl, że mamy do czynienia z częścią drążka, w rzeczywistości jest to osoba część.
Końcówka drążka kierowniczego przypomina kształtem literę „L” lub sworzeń wykorzystywany w wahaczach. Z jednej strony jest ona zakończona szpilą, która mocowana jest w zwrotnicy za pomocą nakrętki. Drugi koniec jest mocowany do drążka kierowniczego. Aby zapewnić swobodę ruchu, pomiędzy mocowaniami znajduje się przegub kulowy – tzw. jabłuszko. Jego obecność zapewnia sprawne przekazywanie ruchu z kierownicy na koło, a co za tym idzie bezpieczne skręcanie oraz utrzymywanie toru jazdy.
Końcówka drążka kierowniczego – objawy zużycia
Jeżeli podczas jazdy po nierównościach słyszymy stukanie, dochodzące z przedniej części samochodu, a kierownica wpada w wibracje to wyraźny znak, że konieczna może się okazać wymiana końcówki drążka kierowniczego. Kolejnym symptomem zużycia tej części jest opóźniona reakcja samochodu na skręty oraz wyczuwalne luzy na kierownicy. W niektórych przypadkach może nawet dojść do sytuacji, w której sterowanie autem będzie całkowicie niemożliwe, ze względu na brak łączności pomiędzy drążkiem kierowniczym a zwrotnicą i kołem.
Niesprawnie działającą końcówkę drążka można względnie łatwo zdiagnozować, jeżeli dysponujemy możliwością podniesienia samochodu. Po zdjęciu koła należy, trzymając końcówkę, skręcić kierownicą i przekonać się, czy występują luzy lub stukanie. Jeżeli nie mamy doświadczenia w tego typu pracy, najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług profesjonalnego serwisu.
Jazda z uszkodzoną końcówką drążka kierowniczego – konsekwencje
Może się wydawać, że niewielkie opóźnienia na drobne ruchy kierownicy lub wibracje nie stanowią powodu, aby zarezerwować termin w serwisie. Nic bardziej mylnego. Oprócz utrudnionego sterowania i możliwości utraty kontroli nad autem, uszkodzona końcówka nie spełnia swojej funkcji jako element tłumiący drgania. Długotrwałe wystawienie układu kierowniczego na wibracje prowadzi do rozregulowania kolejnych elementów i zmniejszenia dokładności sterowania.
Jazda z niesprawną końcówką drążka prowadzi m.in. do:
- powiększenia luzów,
- zaburzenie geometrii kół,
- znacznego pogorszenia komfortu oraz bezpieczeństwa jazdy.
Aby mieć pewność, że podwozie w naszym samochodzie jest utrzymane w odpowiednim stanie, wymianę końcówek drążka zaleca się przeprowadzić co około 60 000 kilometrów.
Jak wymienić końcówkę drążka?
Osoby, które posiadają odpowiednie narzędzia oraz wprawę w prowadzeniu prac serwisowych mogą samodzielnie wymienić końcówkę drążka. Po zdemontowaniu koła należy oczyścić i spryskać mocowania płynem penetrującym, aby ułatwić odkręcanie nakrętek. Nie jest to jednak zalecane działanie, gdyż ingerencja w układ kierowania wpływa na zbieżność kół, którą należy wyregulować w serwisie dysponującym profesjonalnym oprzyrządowaniem. Bezpieczniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług serwisu. Fachowcy zadbają nie tylko o wymianę części, ale również o diagnostykę znajdujących się w pobliżu elementów i wyregulowanie kół. W warsztacie GEMMA oferujemy szeroki wybór prac kontrolnych oraz naprawczych związanych z układem jezdnym. Dzięki temu można szybko wykryć potencjalne awarie i zadbać o prawidłową zbieżność kół po wymianie końcówek drążka.
Niezależnie od tego, w jaki sposób zdecydujemy się dokonać naprawy, należy pamiętać o wymianie obydwu końcówek jednocześnie. Elementy, które występują parami, zazwyczaj zużywają się w podobnym tempie. Jeżeli jedna końcówka zaczyna szwankować, druga zapewne wkrótce pójdzie w jej ślady. W takim wypadku po przejechaniu kilku lub kilkunastu tysięcy kilometrów będziemy musieli ponownie zadbać o wymianę oraz ustawianie kół.
Wymiana końcówki drążka kierowniczego Kraków
Pomimo dużego wpływu na komfort jazdy, koszt nowej końcówki drążka nie jest duży. Ostateczna cena uzależniona jest oczywiście od marki, modelu oraz specyfikacji samochodu, ale w przypadku większości aut przyjdzie nam zapłacić kilkadziesiąt złotych za komplet. W warsztacie GEMMA za wymianę pojedynczej końcówki zapłacimy zaledwie 45 złotych, co stanowi atrakcyjną ofertę. Oddanie auta w ręce fachowców to również oszczędność czasu. Na pytanie „ile trwa wymiana drążka kierowniczego” trudno dać jednoznaczną odpowiedź. Długość wymiany zależy od rodzaju samochodu oraz stopnia skorodowania części. Z tego powodu przewidywany czas demontażu starego elementu i zamontowania nowej części wynosi kilkadziesiąt minut.