Termostat to wyjątkowo popularne urządzenie, którego zadaniem jest zarządzanie temperaturą w rozmaitych urządzeniach. W samochodach pełni on szczególnie istotną funkcję, gdyż to właśnie termostat odpowiada za prawidłową pracę silnika, układu chłodzącego, a także komfort kierowcy i pasażerów. Co warto wiedzieć o tej niewielkiej części?
Termostat samochodowy co to jest?
Termostat to stosunkowo proste urządzenie, który obejmuje mieszek z mosiężnej blachy oraz zawór grzybkowy, sprawujący kontrolę nad przepływem cieczy wewnątrz instalacji chłodzącej. W zależności od temperatury zawór ulega otwarciu lub zamknięciu, co wpływa na długość obiegu chłodziwa. Obecnie coraz popularniejsze robią się termostaty fazowe, które współpracują z komputerem pokładowym samochodu, pozwalając dobrać i utrzymać optymalną temperaturę silnika.
Za co odpowiada termostat w aucie?
Termostat w aucie, jak zostało wspomniane powyżej, odpowiada za kontrolę temperatury w obrębie silnika. Urządzenie to kontroluje uruchomienie małego i dużego obiegu cieczy chłodzącej, przez co pomaga w podwyższeniu temperatury silnika lub jej obniżeniu w zależności od potrzeb. Prawidłowo działający termostat w aucie jest również istotny dla funkcjonowania nawiewu, który pomaga w zachowaniu komfortu jazdy. Ze względu na fakt, iż od działania termostatu zależy działanie całego układu chłodzącego, to jeden z kluczowych elementów gwarantujących prawidłową pracę auta.
Jak działa termostat w samochodzie?
W momencie uruchomienia silnika termostat pozostaje w pozycji zamkniętej, przez co woda lub płyn wokół jednostki napędowej krąży po małym obiegu. Umożliwia to znacznie szybsze ogrzanie silnika i osiągnięcia temperatury, która pozwala na swobodne działanie. Gdy płyn chłodniczy osiągnie od 80 do 95° Celsjusza – w przypadku termostatu fazowego nawet 110° Celsjusza – zawór ulega otwarciu i płyn zaczyna krążyć w obiegu dużym. Oznacza to, że chłodziwo zaczyna w pierwszej kolejności przepływać przez chłodnicę, co szybko obniża jego temperaturę, a co za tym idzie, ochłodzeniu ulega również silnik. Gdy temperatura spadnie poniżej określonej granicy, termostat samochodowy zamyka duży obieg, pozwalając cieczy ogrzać się przed ponownym otwarciem.
Objawy uszkodzonego termostatu
Termostat zazwyczaj ulega awarii w wyniku zakamienienia, przez co blokuje się w pozycji otwartej lub zamkniętej. Ta pierwsza usterka jest znacznie bezpieczniejsza dla silnika, chociaż nie należy jej oczywiście lekceważyć. Stałe otwarcie termostatu oznacza, że płyn w instalacji ma trudności z nagrzaniem się do odpowiedniej temperatury, co zwykle objawia się wyższym spalaniem. Komputer sterujący pracą silnika uzna, że najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest zwiększenie zużycia paliwa w celu zwiększenia temperatury. Znacznie bardziej groźne jest zablokowanie termostatu w pozycji zamkniętej, gdyż ciecz w małym obiegu będzie się bardzo szybko nagrzewała, a bez odpowiedniego dostępu do chłodnicy, niemożliwe stanie się obniżenie temperatury silnika. W efekcie może dojść do przegrzania, zatarcia i trwałego uszkodzenia uszczelki głowicy, a nawet pęknięcia bloku silnika.
Jak sprawdzić termostat w aucie?
Uszkodzony termostat można rozpoznać na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest obserwacja działania pracy samochodu. Jeżeli zauważymy, że auto spala więcej paliwa, a z nawiewu leci chłodniejsze niż zazwyczaj powietrze, możemy podejrzewać, że termostat uległ zablokowaniu w pozycji otwartej. W tym wypadku temperatura silnika będzie niższa niż zazwyczaj, nawet podczas długotrwałej jazdy. Stale zamknięty termostat objawia się z kolei gwałtownym wzrostem temperatury silnika. Jeżeli chcemy zyskać pewność, możemy sprawdzić przewody doprowadzające i odprowadzające ciecz chłodzącą. Jeżeli mają one podobną temperaturę, oznacza to, że mamy do czynienia z usterką wewnątrz układu chłodzenia, zapewne związaną ze źle działającym termostatem. Najpewniejszym sposobem na sprawdzenie termostatu jest wymontowanie elementu i zalanie go wrzącą wodą. Pod wpływem ciepła termostat powinien się samoczynnie otworzyć, jeżeli to nie następuje, konieczna jest wymiana niedziałającego zaworu.
Termostat samochodowy cena
W przypadku wadliwego termostatu bardziej opłacalny jest zakup nowej części, gdyż w większości modeli samochodów naprawa termostatu będzie wydatkiem porównywalnym z nabyciem nieużywanego elementu. Zazwyczaj czeka nas wydatek zamykający się w przedziale od 60 do 250 złotych. W przypadku nowocześniejszych samochodów termostat może kosztować do 1000 złotych, przez co naprawa będzie bardziej opłacalnym rozwiązaniem