Koło zamachowe wbrew pozorom odgrywa bardzo ważną rolę nie tylko w motoryzacji. Jest to jeden z kluczowych elementów składowych wielu nowoczesnych maszyn użytkowych i przemysłowych. Z niniejszego artykułu dowiedzą się Państwo za co w rzeczywistości odpowiada koło zamachowe w aucie.
Koło zamachowe gdzie jest i za co odpowiada?
Koło zamachowe silnika w dużym skrócie mówiąc odpowiada po prostu za zmagazynowanie energii kinetycznej, a następnie za wykorzystanie jej do podtrzymania ruchu wału korbowego (w trakcie suwów silnika). Koło zamachowe do złudzenia przypomina żelazny talerz, który za pomocą specjalnych śrub na stałe przytwierdzony jest do kołnierza zdawczego. Mowa tutaj oczywiście o końcu wału korbowego, który wyprowadzony jest bezpośrednio z samego silnika. Jak wspomniano powyżej głównym zadaniem koła zamachowego jest przechowywanie energii kinetycznej, która wykorzystywana jest do suwów pomocniczych silnika. Z kołem zamachowym cały czas współpracuje sprzęgło. Gdy oba elementy są złączone, to podczas wirowania moment obrotowy przekazywany jest bezpośrednio do skrzyni biegów, a następnie do koła. Wciśnięcie pedału sprzęgła powoduje oczywiście odłączenie obu elementów. W takiej sytuacji napęd nie jest przekazywany.
Jakie są rodzaje kół zamachowych?
We współczesnej motoryzacji można wyróżnić koła zamachowe jednomasowe i tzw. dwumasy. Poszczególne konstrukcje różnią się nie tylko w budowie, ale również w zastosowaniu i działaniu. Koło sztywne jest bardzo prostą konstrukcją w postaci jednolitego odlewu o dość dużej bezwładności. Każdy silnik spalinowy generuje duże wibracje i drgania, dlatego też tak bardzo ważne jest ich skuteczne wytłumienie. Duże wibracje powodują nie tylko dokuczliwe stukanie, ale również ścieranie się poszczególnych elementów układu napędowego. Bez skutecznego tłumienia niestety bardzo szybko dojdzie do zużycia kosztownych elementów. W kołach sztywnych za wytłumianie wibracji odpowiadają specjalne tłumiki drgań skrętnych. Umieszczone są one bezpośrednio na tarczy samego sprzęgła. Niestety tego typu rozwiązaniu wyróżnia się mniejszą skutecznością i znacznie krótszą żywotnością. Problemy pojawiają się przede wszystkim w nowoczesnych silnikach benzynowych o dużej mocy. W nowoczesnych silnikach zdecydowanie lepszym rozwiązaniem są koło dwumasowe, które składają się tak naprawdę z dwóch lżejszych kół zamachowych. Połączone są one ze sobą za pomocą specjalnych systemów tłumików drgań skrętnych. Jeżeli chodzi o koło masy pierwotnej, to połączone jest ono bezpośrednio z jednostką napędową. Koło masy wtórnej połączone jest ze sprzęgłem i skrzynią biegów.
Zobacz także: Wymiana paska rozrządu.
Koło zamachowe objawy na które warto zwrócić uwagę?
Koło zamachowe bardzo rzadko wymieniane jest podczas awarii docisku. Identycznie wygląda sytuacja jeżeli chodzi o zużycie tarczy sprzęgłowej. Wynika to oczywiście z tego, że koło zamachowe nie podlega zużyciu i co najważniejsze nie ma żadnych elementów ruchomych. Problemy pojawiają się jedynie przy nieprawidłowej pracy rozrusznika. Mechanik może zalecić wymianę także przy dość mocno wyeksploatowanym sprzęgle. Głównymi objawami odkształcenia koła zamachowego jest nie tylko zwiększenie poziomu wibracji silnika, ale również mniejsze lub większe trudności z wrzuceniem biegów. Jeżeli zauważymy charakterystyczny hałas w okolicy skrzyni biegów, to warto jak najszybciej skorzystać z fachowego doradztwa doświadczonego mechanika. Wizyta w zaufanym warsztacie wskazana jest także przy braku reakcji na wciśnięcie pedału gazu.
Zobacz także: Docieranie silnika – co musisz wiedzieć.
Jakie są koszty wymiany?
Koszty wymiany zależą głównie od typu danego auta. Jeżeli chodzi o same koła zamachowe to ceny wahają się w przedziale od 200 do nawet 900 zł. Przy wielu pojazdach głównym problemem jest nie sama cena, ale dostępność do nowych części zamiennych. W najgorszej sytuacji są kierowcy, którzy korzystają z koła zamachowego jednomasowego. Wynika to oczywiście z tego, że koła jednomasowe są bardzo wytrzymałe, dlatego też rzadko kiedy wymagają wymiany. Niestety przy ewentualnej usterce, mogą pojawić się duże problemy ze znalezieniem zamienników w dobrym stanie.