Rodzaje płynów hamulcowych i czy można je ze sobą mieszać?

Płyny hamulcowe są kluczowym elementem w układzie hamulcowym pojazdów, ponieważ przenoszą siłę nacisku z pedału hamulca na tarcze lub bębny hamulcowe. Płyny te muszą spełniać określone normy, aby zapewnić skuteczność hamowania oraz bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Istnieje kilka rodzajów płynów hamulcowych, które różnią się składem chemicznym, właściwościami oraz zastosowaniem. W tym artykule omówimy najważniejsze typy płynów hamulcowych oraz odpowiemy na pytanie, czy można je ze sobą mieszać.

Rodzaje Płynów Hamulcowych

  1. DOT 3
    • Charakterystyka: DOT 3 to najprostszy rodzaj płynu hamulcowego, bazujący na glikolu. Charakteryzuje się stosunkowo niską temperaturą wrzenia, która wynosi około 205°C na sucho i 140°C na mokro (po absorpcji wilgoci).
    • Zastosowanie: Jest powszechnie stosowany w starszych pojazdach z układami hamulcowymi, które nie generują ekstremalnych temperatur podczas hamowania.
    • Zalety: Przystępna cena, łatwa dostępność.
    • Wady: Ma tendencję do szybkiego wchłaniania wilgoci, co obniża jego temperaturę wrzenia i może prowadzić do korozji układu hamulcowego.
  2. DOT 4
    • Charakterystyka: Również płyn na bazie glikolu, ale o wyższej temperaturze wrzenia: 230°C na sucho i 155°C na mokro. DOT 4 zawiera dodatki, które zwiększają odporność na wysokie temperatury.
    • Zastosowanie: Jest zalecany do większości nowoczesnych samochodów, które generują większe ciepło w układzie hamulcowym, na przykład w pojazdach z systemem ABS czy ESP.
    • Zalety: Lepsza odporność na wysokie temperatury i mniejsze ryzyko korozji niż w przypadku DOT 3.
    • Wady: Kosztuje nieco więcej niż DOT 3, także absorbuje wilgoć, chociaż w mniejszym stopniu.
  3. DOT 5
    • Charakterystyka: Płyn hamulcowy na bazie silikonu, o bardzo wysokiej temperaturze wrzenia (260°C na sucho i na mokro). Nie wchłania wilgoci, co czyni go odpornym na korozję i starzenie.
    • Zastosowanie: Zwykle stosowany w pojazdach zabytkowych i specjalistycznych, takich jak motocykle wojskowe czy samochody sportowe, które są rzadko używane lub przechowywane przez dłuższy czas.
    • Zalety: Nie wchłania wilgoci, odporny na korozję, długowieczny.
    • Wady: Może powodować problemy z systemami ABS, jest droższy, a jego mieszanie z płynami glikolowymi (DOT 3, DOT 4) jest absolutnie niedopuszczalne.
  4. DOT 5.1
    • Charakterystyka: Jest płynem glikolowym, podobnym do DOT 3 i DOT 4, ale o znacznie wyższej temperaturze wrzenia – powyżej 270°C na sucho i 180°C na mokro. Ma lepsze właściwości termiczne niż DOT 4.
    • Zastosowanie: Zalecany do pojazdów sportowych, wyczynowych oraz tych, które często podlegają intensywnemu użytkowaniu.
    • Zalety: Wysoka odporność na temperatury, dobre właściwości smarne.
    • Wady: Absorbuje wilgoć, co może prowadzić do obniżenia skuteczności i wzrostu ryzyka korozji.
płyn hamulcowy
płyn hamulcowy

Czy Można Mieszać Różne Rodzaje Płynów Hamulcowych?

Mieszanie różnych płynów hamulcowych jest tematem kontrowersyjnym i wymaga ostrożności. Ogólnie rzecz biorąc, istnieją pewne zasady dotyczące mieszania płynów hamulcowych:

  1. DOT 3 i DOT 4 można ze sobą mieszać, ponieważ oba są oparte na glikolu i mają podobne właściwości chemiczne. Jednakże należy pamiętać, że mieszanie ich może obniżyć temperaturę wrzenia płynu hamulcowego. Jeżeli wymagana jest wyższa temperatura wrzenia, najlepiej pozostać przy płynie DOT 4.
  2. DOT 5 (na bazie silikonu) nie powinien być mieszany z żadnym płynem na bazie glikolu (DOT 3, DOT 4, DOT 5.1). Mieszanie płynów silikonowych z glikolowymi może prowadzić do tworzenia osadów, a nawet do uszkodzenia uszczelek w układzie hamulcowym. DOT 5 powinien być używany tylko w układach przeznaczonych do tego rodzaju płynu.
  3. DOT 5.1 można mieszać z DOT 3 i DOT 4, ponieważ wszystkie są oparte na glikolu. Jednakże, ze względu na wyższą temperaturę wrzenia DOT 5.1, mieszanie go z innymi płynami może obniżyć jego skuteczność termiczną.

Podsumowanie

Rodzaj płynu hamulcowego, który powinien być używany w danym pojeździe, zależy od specyfikacji producenta oraz warunków eksploatacyjnych. Chociaż pewne rodzaje płynów hamulcowych można ze sobą mieszać, zaleca się unikanie tego, aby nie obniżać skuteczności układu hamulcowego. W szczególności należy unikać mieszania płynów na bazie silikonu (DOT 5) z innymi typami płynów. Dla zapewnienia optymalnego działania i bezpieczeństwa układu hamulcowego, zawsze najlepiej jest stosować płyn hamulcowy zgodny z zaleceniami producenta pojazdu. Sprawdź naszą ofertą płynów hamulcowych: https://sklep.gemmaoleje.pl/produkty/plyny-hamulcowe