Niestety nawet najlepsza jakościowo opona samochodowa może ulec awarii w najmniej spodziewanym momencie. Niniejszy artykuł to doskonały wybór właśnie dla tych kierowców, którzy chcą dowiedzieć się co należy zrobić w sytuacji, gdy doszło do uszkodzenia opony.
Przebita opona w samochodzie – co należy zrobić?
Najprostszym rozwiązaniem jest oczywiście podniesienie auta na lewarku, a następnie wymienienie uszkodzonego koła na zapasowe. Aby skorzystać z tego rozwiązania trzeba w bagażniku wozić koło zapasowe i niezbędne akcesoria do wymiany koła. Kierowcy mniejszych pojazdów mogą skorzystać także z dobrodziejstwa specjalnych zestawów naprawczych, dzięki którym możliwe będzie dojechanie z uszkodzoną oponą do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego.
Rodzaj uszkodzenia ma znaczenie
Jak łatwo się domyślić nie każdą przebitą oponę będzie można naprawić. W niektórych sytuacjach niezbędny jest zakup nowej opony. Warto wspomnieć także o tym, że nawet opony, które nie zostały przebite mogą nadawać się tak naprawdę do jak najszybszej wymiany. Przy eksploatacji auta może dojść nie tylko do przebicia opony, ale również do wybrzuszenia, przy którym pojawia się charakterystyczny balon. Oceniając stan opon samochodowych warto zwrócić uwagę także na wszelkie przetarcia, wgłębienia i wyząbkowania.
Kiedy można załatać oponę?
Łatanie opony stosowane jest zazwyczaj wtedy, gdy doszło do punktowego przebicia ogumienia. Do takiego uszkodzenia dochodzi zazwyczaj wtedy, gdy najedziemy oponą na bardzo ostry i stosunkowo niewielki przedmiot. Gwóźdź w oponie może powodować stopniowy spadek ciśnienia powietrza. W dobrym warsztacie wulkanicznym opona może zostać załatana, dzięki czemu nadawać będzie się do dalszej jazdy. Klejenie opony jest zdecydowanie tańszym rozwiązaniem niż zakup nowej lub używanej opony.
Wybrzuszenie na oponie
W nieco gorszej sytuacji jesteśmy, gdy pojawi się bąbel na oponie. Tego typu uszkodzenie niestety automatycznie kwalifikuje nasze ogumienie do wymiany. Wybrzuszenie jest sygnałem, że doszło do uszkodzenia wewnętrznej części opony. Pomimo tego, że ciśnienie jest zachowane na odpowiednim poziomie to ewentualne przebicie opony grozi niebezpiecznym wystrzałem. Bąbel na oponie może powodować także nieprzyjemny huk podczas jazdy.
Co należy zrobić przy wyząbkowaniu bieżnika opony?
Wyząbkowanie najprościej rzecz mówiąc to po prostu znaczne zaostrzenie poszczególnych fragmentów bieżnika. Przy wyząbkowaniu bieżnik do złudzenia przypomina zęby łańcucha piły mechanicznej. Główną przyczyną wyząbkowania jest oczywiście nierównomierne zużycie powierzchni opony samochodowej. Aby uniknąć tego problemu można skorzystać z rotacji opon. Przy wyząbkowaniu bieżnika rzadko kiedy pojawia się dziura na oponie. Pamiętać należy jednak o tym, że może wzrosnąć poziom hałasu, który znacząco pogorszy komfort jazdy.
Uszkodzona opona z boku
Uszkodzona opona z boku powodowana jest przetarciem, przyszczypnięciem, wybrzuszeniem albo wgłębieniem. Przy zwykłym przetarciu na szczęście naprawa opony w samochodzie nie jest konieczna. Przetarcia powodują jedynie niewielkie ślady na profilu, które nie mają żadnego większego wpływu na stan techniczny wewnętrznego ogumienia. Przyszczypnięcie bocznej ścianki opony to nic innego jak niewielki ubytek w ciągłości kauczuku. Do przyszczypnięcia najczęściej dochodzi po najechaniu oponą na krawężnik. Jeżeli nie dojdzie do większego uszkodzenia struktury opony to w zupełności wystarczy doklejenie odstającego fragmentu opony. Jak wspomniano powyżej na oponie mogą pojawić się także mniejsze lub większe wgłębienia na bocznej ścianie opony. Jeżeli nie pojawią się znaczne otarcia albo ubytki gumy to zazwyczaj mamy do czynienia z niedoskonałościami fabrycznymi na które nie trzeba reagować w specjalny sposób.
Ile w rzeczywistości kosztuje naprawa przebitej opony?
Naprawa opony po gwoździu w serwisie GEMMA to wydatek od 70 zł (za sztukę). Z ekonomicznego punktu widzenia jest to więc zdecydowanie tańsze rozwiązanie od zakupu i montażu nowej opony. Doświadczony wulkanizator w serwie GEMMA oceni czy przebita opona w samochodzie nadaje się do naprawy. Na własnym bezpieczeństwie nigdy nie warto oszczędzać, dlatego też najlepiej korzystać z usług doświadczonych wulkanizatorów.
Cenne wskazówki
Na jakość opony wbrew pozorom wpływają nie tylko uszkodzenia mechaniczne. Warto zwrócić uwagę także na wiek opony oraz na zdolność do wyważenia. Nie zaleca się jeżdżenia na oponach samochodowych, które są starsze niż 10 lat. W niektórych przypadkach wulkanizator może nie być w stanie wyważyć koła. Najczęściej jest to wina właśnie złego stanu ogumienia. Jeżeli problemy z wyważeniem dotyczą nowych opon to jak najszybciej należy oddać je do reklamacji. Przy starych oponach jak łatwo się domyślić jedynym rozwiązaniem jest wymiana starych opon na nowe. Na samym końcu warto wspomnieć o tym, aby systematycznie dbać o opony samochodowe. Sprawdzać należy nie tylko ciśnienie, ale również stan bieżnika. Aby znacząco wydłużyć żywotność opon należy je przechowywać w odpowiedni sposób.