Łożysko McPhersona bez wątpienia jest najważniejszą częścią w całym amortyzatorze, dlatego też tym bardziej należy dokładnie się z nim zapoznać. Z niniejszego artykułu dowiedzą się Państwo, czym tak naprawdę jest łożysko kolumny McPhersona, za co w rzeczywistości odpowiada i jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia.
Co warto wiedzieć?
Łożysko McPhersona w układzie zawieszenia odpowiada za kilka kluczowych zadań. W pierwszej kolejności warto wspomnieć o tym, że to właśnie opisywane łożysko odpowiada za tłumienie wszelkich drgań, które pojawiają się na nawierzchni drogowej. Mało osób zdaje sobie sprawę również z tego, że łożysko McPhersona ustawia w prawidłowy sposób koła samochodu w stosunku do samej jezdni. Producenci cały czas dążą do tego, aby jak najbardziej poprawić komfort jazdy i zwiększyć bezpieczeństwo.
Jakie są najpopularniejsze objawy awarii?
Łożysko kolumny McPhersona jak łatwo się domyślić podatne jest na bardzo duże obciążenia. Problemy pojawiają się zwłaszcza wtedy, gdy poruszamy się na nierównym podłożu. O uszkodzeniu łożyska w kolumnie McPhersona najczęściej dowiadujemy się za sprawą charakterystycznego pukania, które pojawia się podczas skrętu kół. Nietypowe skrzypienie do złudzenia przypomina odgłos rozprężenia sprężyny. Jeżeli podczas kręcenia kierownicy zauważymy duży opór, to warto zwrócić szczególną uwagę właśnie na łożysko McPhersona. W nowych autach montowane są zaawansowane układy wspomagania kierownicy, dlatego też nawet doświadczeni mechanicy mają problem z wyłapaniem mniejszych lub większych nieprawidłowości. Jeżeli dojdzie do całkowitego zablokowania łożyska w kolumnie, to wówczas pojawią się sprężyste strzały. Charakterystyczne skrzypienie spowodowane jest obracaniem się sprężyny w gnieździe.
Zobacz także: Sworzeń wahacza – objawy.
Czy łożysko McPhersona trzeba naprawiać?
W pierwszej kolejności należy wyraźnie zaznaczyć, że każde uszkodzenie łożyska amortyzatora wymaga błyskawicznej wymiany. Identycznie wygląda sytuacja jeżeli chodzi o zużycie łożyska McPhersona. Podczas regularnego serwisowania warto zwrócić uwagę także na gumowy element mocowania, który wbrew pozorom odgrywa bardzo ważną rolę. Przy wymianie amortyzatorów od razu można założyć nowe osłony i odboje. Doświadczeni mechanicy zalecają, aby sprawdzać łożyska amortyzatorów co 20 000 kilometrów.
Poduszka amortyzatora – co warto wiedzieć?
Poduszka amortyzatora w dużym skrócie mówiąc jest jednym z tych elementów, który odpowiada za tłumienie drgań. To właśnie dzięki temu podzespołowi ewentualne wibracje nie przenoszą się bezpośrednio na nadwozie. Warto wspomnieć o tym, że poduszka amortyzatora odpowiada nie tylko za płynne prowadzenie auta. Pamiętać należy o tym, że to właśnie od poduszki amortyzatora zależy także skuteczność hamowania. Na własnym bezpieczeństwie nigdy nie należy oszczędzać, dlatego też tym bardziej warto regularnie serwisować amortyzatory i pozostałe części eksploatacyjne. Do uszkodzenia poduszki amortyzatora najczęściej dochodzi w wyniku nagłego hamowania i przyśpieszania. Przyśpieszone zużycie towarzyszy głównie kierowcom, którzy preferują dość gwałtowny sposób prowadzenia auta.
Jakie są najpopularniejsze objawy uszkodzenia poduszki amortyzatora?
Jeżeli zauważymy nietypowe drgania nadwozia albo charakterystyczne stuki w zawieszeniu, to wówczas najprawdopodobniej problemy mamy właśnie z poduszką amortyzatora. Bardzo popularnym objawem jest także coraz mocniejsze ściąganie auta w bok. Problemy pojawiają się nie tylko podczas przyśpieszania, ale również podczas hamowania. Nawet stosunkowo niewielkie uszkodzenie poduszki amortyzatora stopniowo pogarsza precyzję skrętów i hamowania. Do najczęstszych objawów należy zaliczyć również drgania kierownicy i luz na kołach.
Ile kosztuje wymiana łożyska amortyzatora?
Odwiedzając zaufany serwis samochodowy warto wymienić nie tylko same łożysko, ale również powyżej opisaną poduszkę. Na szczęście koszty wymiany łożyska nie są zbyt wysokie. Za samą robociznę zapłacimy od 70 zł (za sztukę). Pamiętać należy oczywiście o tym, że wymiana odbywa się zawsze parami na jednej osi. Doświadczony mechanik powinien sprawdzić także sprężynę i odboje.