Obecnie produkowane samochody są często wyposażone w turbosprężarkę, która umożliwia osiągnięcie większej mocy przy zachowaniu niewielkich rozmiarów jednostki napędowej. Jednakże, aby turbosprężarka osiągnęła pełnię swoich możliwości, musi dostarczać do cylindrów chłodnego powietrza. Jest to możliwe dzięki obecności intercoolera.
Co to jest intercooler?
Intercooler – nazywany również chłodnicą międzystopniową lub pośrednią – to element silnika z turbodoładowaniem, który stanowi obecnie popularny wybór podczas produkcji samochodów. Przy zachowaniu niewielkich rozmiarów jednostki napędowej można osiągnąć znacznie wyższą moc bez konieczności zwiększania pojemności skokowej cylindrów. Rozwiązanie to oferuje znacznie lepsze osiągi, jednakże turbodoładowanie z wykorzystaniem sprężarki – jak sama nazwa wskazuje – wymaga sprężonego powietrza. Kompresja jest niezbędna, aby wtłoczyć do cylindrów więcej powietrza, a zatem osiągnąć wyższą moc podczas spalania paliwa. Intercooler ma za zadanie zwiększyć wydajność tego procesu poprzez ochłodzenie powietrza przepływającego ze sprężarki do silnika. Pod wpływem wysokiej temperatury gazy ulegają rozszerzeniu, co jest niepożądanym zjawiskiem, gdyż oznacza to, że przyrost mocy zostanie zmniejszony. Jako że silnik generuje sporą ilość ciepła, niezbędne jest zastosowanie dodatkowej chłodnicy, która zadba o to, aby do cylindrów trafiało jak najchłodniejsze, a zatem najgęstsze powietrze. Tworzy to optymalne warunki do poprawy osiągów jednostki napędowej.
Za co odpowiada intercooler?
Aby wyjaśnić co daje intercooler, należy się dokładniej przyjrzeć budowie samej sprężarki. Turbina wprawiana jest w ruch przez wydobywające się z silnika spaliny o wysokiej temperaturze. Wpływa to na ogrzanie powietrza przepływającego przez sprężarkę w stronę silnika. Proces kompresji oraz sąsiedztwo rozgrzanej jednostki napędowej również przyczynia się do zwiększenia temperatury powietrza, co zmniejsza efekt doładowania. Aby temu przeciwdziałać, stosowany jest intercooler. Pod względem budowy jest to chłodnica, która ma na celu maksymalne ochłodzenie powietrza, zanim zostanie ono przekazane do silnika. W tym celu intercooler montowany jest w okolicach przedniego zderzaka, gdzie chłodnica jest stale omiatana zimnym powietrzem. Przyjmuje się, że ochłodzenie trafiającego do silnika skompresowanego powietrza o 10° Celsjusza powoduje zwiększenie mocy o około 3,5-4% w przypadku większości samochodów. W zależności od modelu silnika, odpowiednio zagęszczone powietrze może dodać od 15 do 40% mocy. Bez odpowiedniego intercoolera rzeczywisty przyrost mocy byłby o wiele mniejszy.
Potencjalne awarie intercoolera
Chłodnica międzystopniowa jest prostym urządzeniem, które zasadniczo nie może ulec awarii. Jego działanie może zostać zakłócone przez uszkodzenia natury mechanicznej, a także nieprawidłowe funkcjonowanie sprężarki oraz silnika. Przepływające przez intercooler powietrze może być zanieczyszczone przez olej. Warto pamiętać, że niewielka ilość oleju jest naturalnym zjawiskiem, ale zbyt duża ilość zabrudzeń oznacza, że mamy do czynienia ze zużytą turbosprężarką lub problemami ze spalaniem. Kolejnym potencjalnym problemem jest szczelność instalacji, gdyż wydostające się z przewodów powietrze nie trafia do silnika, a zatem obniża jego moc. Powoduje to przerywaną pracę podczas korzystania z turbosprężarki, której nie należy mylić z naturalnym zjawiskiem turbodziury, czyli krótkotrwałego spadku osiągu związanego z uruchamianiem turbosprężarki.
Czy modyfikacja chłodnicy międzystopniowej się opłaca?
Wiedząc już, jak działa intercooler, można odpowiedzieć, czy modyfikacja tego elementu wpłynie na zwiększenie mocy. Chłodnica międzystopniowa sama w sobie nie generuje dodatkowych koni mechanicznych, tylko pozwala na bardziej wydajną pracę turbosprężarki. Jednakże trzeba pamiętać, że sama turbosprężarka nie dostarcza do silnika większej ilości paliwa, a jedynie zagęszczone powietrze. Aby zwiększyć moc jednostki napędowej, niezbędne jest przeprowadzanie modyfikacji układu wtryskowego, zmiana ciśnienia doładowania lub przeprogramowanie komputera samochodu. W takim wypadku wymiana intercoolera jest uzasadniona.