Zbieżność kół
Zbieżność kół
Problemy związane z zawieszeniem przyczyniają się do szybszego zużycia ogumienia, pogorszenia parametrów jazdy oraz obniżenia bezpieczeństwa. Na szczęście nie wszystkie usterki wymagają kompleksowych i drogich napraw. Czasami za nieprawidłowości podczas jazdy odpowiada niewłaściwa regulacja kół. Szczęśliwie nie jest to poważna awaria, a przywrócenie odpowiedniego nachylenia nie stanowi dużego wyzwania dla fachowca.
Co to jest zbieżność kół?
W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że zbieżność kół nie jest tożsama z geometrią kół. Ten drugi termin odnosi się do szerszego zakresu działań związanych z regulacją zawieszenia. Ustawianie zbieżności odnosi się do ustawienia kół względem siebie w wyniku operowania końcówkami drążków kierowniczych.
Wbrew pozorom w większości samochodów koła nie są ustawione idealnie równolegle. Zazwyczaj są one skierowane pod niewielkim kątem do wewnątrz lub na zewnątrz. Wartości te są na tyle małe, że patrząc na auto od przodu, nie dostrzeżemy różnicy. Jeżeli jednak tak się stanie, powinniśmy natychmiast udać się do serwisu. Prawidłowe nachylenie kół wynosi od 3 do -3 stopni w stosunku do kierunku jazdy, przy czym koła na jednej osi muszą mieć taką samą zbieżność. W efekcie, gdyby odpowiednio wyregulowane koła odłączyć od osi i wprawić w ruch, to – w zależności od ustawienia – spotkałyby się one w pewnym punkcie (zbieżność dodatnia), oddaliły od siebie (zbieżność ujemna) lub zachowały niezmienną odległość (zbieżność zerowa).
Jaką funkcję spełnia zbieżność kół?
Odpowiednio wyregulowane koła sprawiają, że podczas jazdy nie musimy ciągle wykonywać korekt kierownicą, aby utrzymać prosty tor jazdy. Ze względu na różne rodzaje napędu oraz konstrukcję samochodu producenci określają, jakie ustawienia są zalecane dla danego modelu. Z tego powodu nie znajdziemy jednej, uniwersalnej zbieżności, która sprawdzi się w każdym samochodzie. Dobrze ustawione koła zapewnią większy komfort prowadzenia, redukują opory toczenia, zapewniają lepsze prowadzenie w zakrętach i stabilizują tor jazdy.
Po czym poznać, że należy dokonać regulacji kół?
Najlepszym rozwiązaniem jest dokonywanie okresowych przeglądów kół, ponieważ pozwala to z wyprzedzeniem wykryć wszelkie nieprawidłowości w ustawieniu zawieszenia. Złą regulację można najłatwiej zauważyć, jeżeli samochód nie będzie w stanie utrzymać prostego toru jazdy i będzie skręcał regularnie w jedną stronę. Niewłaściwa zbieżność kół objawia się nierównomiernym zużyciem bieżnika, a także różnicą w prowadzeniu – zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów. Jeżeli auto znacznie łatwiej skręca w jednym kierunku, mamy najpewniej do czynienia ze źle ustawioną zbieżnością. Kolejnymi symptomami takiego stanu rzeczy może być stale przekręcona kierownica podczas prostej jazdy oraz piski opon.
Koła ulegają rozregulowaniu w wyniku eksploatacji samochodu. Jeżeli dodatkowo często pokonujemy dziury w nawierzchni lub wjeżdżamy na krawężniki, ryzyko zmiany zbieżności jest znacznie wyższe. Profilaktyczną kontrolę warto przeprowadzić raz w roku lub raz na dwa lata. Alternatywą może być wizyta co 30 tysięcy przejechanych kilometrów. Do warsztatu należy się udać wcześniej, jeżeli z dużą prędkością najechaliśmy na duży ubytek w jezdni, uderzyliśmy w krawężnik, bądź inny pojazd.
Czym różni się zbieżność dodatnia, ujemna oraz zerowa?
To, w jaki sposób mamy ustawione koła ma duży wpływ na sposób prowadzenia auta, dlatego podczas regulacji brany jest pod uwagę rodzaj napędu oraz konstrukcja samochodu. Czym różnią się poszczególne rodzaje regulacji?
- Zbieżność dodatnia charakteryzuje się wysoką stabilnością podczas jazdy na prostych odcinkach, co zmniejsza konieczność dokonywania częstych korekt za pomocą kierownicy. Wadą tego rozwiązania jest nieco większe zużycie ogumienia, a także nieznaczne zmniejszenie manewrowości w zakrętach.
- Zbieżność ujemna sprawia, że samochód szybciej reaguje na zmianę toru jazdy, co jest dużą zaletą podczas pokonywania zakrętów oraz ruchu miejskiego. Z drugiej strony rozbieżnie ustawione koła – podobnie jak zbieżnie – przyczyniają się do szybszego wycierania opon, a także sprawiają, że samochód jest bardziej „nerwowy” podczas jazdy po prostej.
- Zbieżność zerowa jest najkorzystniejszym ustawieniem z punktu widzenia spalania oraz żywotności ogumienia. Takie ustawienie wymaga jednak zarówno ciągłych korekt jazdy, jak i zapewnia gorszą manewrowość w porównaniu z wyżej wymienionymi wariantami.
W przypadku samochodów o napędzie na przednią oś zazwyczaj stosowane jest rozbieżne ustawienie przednich kół oraz zbieżne w przypadku tylnej osi. Jeżeli posiadamy auto z napędem na tył, przednie koła są regulowane zbieżnie, natomiast te z tyłu ustawiane są zerowo. Samochody terenowe, dysponujące napędem 4×4, są regulowane w zależności od modelu oraz potrzeb właściciela.
Zbieżność kół Kraków – warsztat GEMMA
Tak precyzyjną czynność jak regulacja kół najlepiej powierzyć profesjonalistom. Jeżeli zastanawiamy się nad pytaniem „gdzie ustawić zbieżność?”, najlepiej postawić na sprawdzone rozwiązania. Dzięki dostępowi do specjalistycznego sprzętu, oferujemy naszym klientom usługi najwyższej jakości, które są realizowane szybko i sprawnie przez wykwalifikowany personel.
Zbieżność Kraków – cena
Zadbanie o prawidłową zbieżność Kraków w salonie GEMMA jest wyjątkowo tanim zabiegiem, za który zapłacimy już od 120 złotych. Precyzyjna zbieżność kół oraz fenomenalne rezultaty sprawiają, że serwis GEMMA cieszy się zaufaniem wśród klientów.
***
Twoje opony wymagają wymiany – zajmiemy się tym – https://www.gemmaoleje.pl/uslugi/wymiana-opon/