Turbina samochodowa bardzo szybko zmieniała oblicze współczesnej motoryzacji. Jest to stosunkowo prosty element auta, który spowodował olbrzymią rewolucję. W tym artykule przedstawimy czym w rzeczywistości jest turbina i co oznacza zapchany DPF.
Turbina – co to jest?
Turbina samochodowa najprościej rzecz mówiąc, to nic innego jak turbosprężarka, czyli specjalna maszyna wirnikowa odpowiedzialna za doładowanie silnika spalinowego. Zasilana jest ona spalinami z silnika, z kolei sprężone powietrze (za sprawą sprężarki) odpowiada za zasilanie silnika. W dużej mierze to właśnie poprzez wtłoczenie dodatkowego powietrza bezpośrednio do komory spalania, można znacząco zwiększyć nie tylko sprawność, ale również moc silnika. Pamiętać należy o tym, że to właśnie dzięki sprężarce można dostarczyć znacznie więcej powietrza (do komory spalania) niż jest to w stanie zrobić samo ciśnienie atmosferyczne.
Turbina a spalanie
Turbina samochodowa ma oczywiście bezpośredni wpływ na spalanie auta. Wynika to z tego, że może ona zwiększyć sprawność silnika, dzięki czemu nie tylko zwiększa się jego moc, ale również obniża się zużycie paliwa. Nowoczesne turbiny cały czas są ulepszane i unowocześniane, dzięki czemu znacząco poprawia się dynamika jazdy. Turbiny są doskonałym wyborem dla tych kierowców, którzy chcą poprawić wartość momentu obrotowego i znacząco zaoszczędzić na eksploatacji drogiego paliwa. Głównym zadaniem turbiny jest oczywiście zmniejszenie pojemności skokowej, dzięki czemu straty ciepła nie są tak duże, a co najważniejsze ograniczone jest również tarcie. Mało kierowców zdaje sobie sprawę również z tego, że turbosprężarka pozytywnie wpływa na środowisko naturalne. Dzięki turbinie można ograniczyć przenikanie szkodliwych cząstek bezpośrednio do atmosfery. Dużym atutem jest także wysoka bezawaryjność. Kierowcy pamiętać muszą jedynie o systematycznej wymianie oleju silnikowego i filtrów. Kontrolować należy nie tylko układ turbodoładowania, ale również układ dolotowy i wylotowy.
Zapchany DPF a turbina – co trzeba wiedzieć?
Niesprawny DPF niestety może uszkodzić turbinę, dlatego też tym bardziej należy zwrócić na niego szczególną uwagę. Największą zmorą turbosprężarki jest nie tylko uszkodzony katalizator, ale również niedrożny filtr cząstek stałych DPF. Warto wspomnieć również o tym, że nieprawidłowo działająca turbosprężarka, może doprowadzić do obniżenia wydajności filtrów cząstek stałych. Nawet stosunkowo niewielkie zatory na filtrach, mogą przyczynić się do wzrostu obciążenia turbiny. Problemy z DPF wynikają najczęściej z powodu mocno rozcieńczonego oleju silnikowego. Pamiętać należy o tym, że nawet najlepsza turbina wymaga bardzo dobrego smarowania poszczególnych elementów. Aby uniknąć kosztownych problemów zadbać należy o prawidłowe działanie DPF, który jest w stanie zneutralizować nawet 90% cząstek stałych.
Jak zadbać o DPF?
Podczas jazdy układ dopalania zanieczyszczeń powinien mieć zapewnione idealne warunki do uruchomienia poszczególnych procedur regeneracji. Skuteczne wypalanie sadzy możliwe jest tylko przy wzroście temperatury wewnątrz monolitu. Można to osiągnąć nie tylko poprzez dodatkowy wtrysk paliwa, ale również poprzez zaaplikowanie dodatkowej substancji, która zmniejsza stopień rozgrzania filtra. Niestety nawet najskuteczniejszy proces automatycznej regeneracji nie da gwarancji, że turbina samochodowa działać będzie prawidłowo. W dużej mierze wynika to z tego, że wewnątrz wkładu zawsze pozostawiany będzie popiół, który następnie powoduje zatkanie filtra. Aby uniknąć problemów należy szybko likwidować wszelkie symptomy niedrożności DPF. Doświadczony kierowca nie powinien lekceważyć świecących kontrolek i komunikatów wysyłanych przez komputer pokładowy. Dzięki szybkiej reakcji ograniczymy ryzyko pojawienia się kolejnych usterek. Warto także korzystać z profesjonalnych urządzeń do regeneracji filtrów cząstek stałych.