Niezależnie od marki, modelu, ilości drzwi oraz prędkości maksymalnej, żaden samochód nie ruszy z miejsca bez sprawnie działającego systemu zapłonowego. Co zrobić, jeżeli zauważymy, że nasze auto ma problemy ze startem? Winę za ten stan rzeczy może ponosić cewka zapłonowa.
Jakie funkcje spełnia cewka zapłonowa?
Większość akumulatorów w stanie spoczynku przechowuje napięcie mieszczące się w granicach 12V – zazwyczaj od 12,4 do 12,8V w zależności od modelu – podczas gdy iskra zapłonowa charakteryzuje się napięciem sięgającym od 25 000 do 40 000V. Zadaniem cewki jest gromadzenie energii z akumulatora i uwolnienie jej za pomocą świecy zapłonowej w celu uzyskania iskry oraz zapłonu mieszanki paliwowej. Jak widać, jest to kluczowy element, bez którego jazda samochodem byłaby niemożliwa. W przypadku standardowego, czterocylindrowego auta świeca zapłonowa generuje iskrę od 200 do 1500 razy. To sprawia, że podczas podróży każda cewka ma pełne ręce roboty.
Budowa cewki zapłonowej
Cewka zapłonowa w istocie składa się z dwóch cewek – pierwotnej i wtórnej. Pierwsza z nich jest zbudowana z grubego drutu o stosunkowo niewielkiej ilości zwojów – to właśnie ona posiada styk dodatni. Oznacza to, że poprzez cewkę pierwotną pobierany jest prąd z podłączonego do instalacji akumulatora. Z kolei uzwojenie wtórne charakteryzuje się użyciem drutu nawet 10-krotnie cieńszego niż w przypadku cewki pierwotnej, który został owinięty do 200 razy gęściej w stosunku do uzwojenia pierwotnego. Jeden z końców cewki wtórnej podłączony jest do styku wysokiego napięcia, który pozwala na przekazanie go w stronę świecy zapłonowej i wywołanie iskry.
Cewka zapłonowa objawy
Jak można się domyślić, niewłaściwie działająca cewka zapłonowa powoduje problemy z uruchomieniem pojazdu oraz stabilną pracą silnika.
Do najpopularniejszych objawów należy
- falowanie obrotów,
- szarpanie podczas dodawania gazu,
- nierówna praca na biegu jałowym,
- wyższe spalanie,
- zmniejszenie mocy silnika,
- trudności z uruchomieniem samochodu.
Może również dojść do sytuacji, w której problemy z włączeniem auta będą się pojawiały jedynie w wilgotne dni. Deszcz, śnieg lub rosa mogą sprawić, że napięcie będzie się wydostawało z wnętrza cewki poza układ za pośrednictwem naturalnego przewodnika, czyli wilgoć. Kolejnym, prostym do zauważenia objawem wadliwie działającej cewki jest zapalona na desce rozdzielczej kontrolka „check engine”.
Cewka zapłonowa objawy LPG
W przypadku instalacji gazowej objawy wadliwie działającej cewki zapłonowej są takie same jak w przypadku silników benzynowych. Warto jednak zauważyć, że ze względu na większy opór elektryczny (rezystancję) mieszanki gazowo-powietrznej, cewka zapłonowa w silniku z instalacją LPG musi produkować wyższe napięcie. Z tego powodu potencjalne uszkodzenia lub nierówną pracę możemy zauważyć wcześniej niż w przypadku takiego samego samochodu z napędem benzynowym.
Jak sprawdzić cewkę?
Warto pamiętać, że uszkodzonej lub niesprawnej cewki się nie naprawia, tylko wymienia na nową. Jazda z niesprawną cewką jest nie tylko irytująca, ze względu na trudności z zapłonem oraz stabilnością pracy, ale może prowadzić do poważniejszych problemów – przekazanie napięcia na karoserię lub inne elementy samochodu może skończyć się zwarciem. W nowszych modelach aut zdiagnozowanie układu zapłonowego odbywa się poprzez podłączenie skanera diagnostycznego w warsztacie. W zależności od rodzaju auta, metoda ta pozwala ustalić nie tylko istnienie problemu, ale również wskazać wadliwą cewkę. Jeżeli mamy do czynienia ze starszym autem trzeba skorzystać z omomierza, czyli urządzenia mierzącego rezystancję. Aby zdobyć miarodajne informacje, należy sprawdzić uzyskaną wartość oporu z danymi w instrukcji samochodu lub podanymi przez producenta cewki. Jeżeli pomiar będzie odbiegał od tych liczb, konieczny będzie zakup nowej cewki.
Cewka zapłonowa cena
Koszt nowej cewki uzależniony jest od marki samochodu, ale przeciętny egzemplarz można kupić w przedziale od 100 do 150 złotych, chociaż na rynku znajdują się zarówno tańsze części, jak i droższe zestawy, np. do samochodów ośmiocylindrowych. Niezalecane jest natomiast kupno najtańszych cewek ze względu na niższą jakość wykonania, która wymusi wcześniejszą wymianę elementu na nowy.